*** Můj první hummus nebyl žádnej humus

Byl poslední srpnový den roku 2013, kdy můj jazyk poprvé okusil vlastnoručně vyráběný hummus (humusů se mi podařilo několik, ale hummus první). Sice se nejednalo o jemnou pastu, do které by se dalo cokoli namáčet (spíše se o ni dalo cokoli zlomit), ale byla vynikající. Potvrdila to slova pamětníka Libora: „Je to super.“ Později: „To je úžasný, E.“ a „Kdybych ti přivezl suroviny, udělala bys mi to?“

Možná, ale až tak za měsíc nejdřív – to mixování ponorným mixérem je nad moje síly! Zajímalo by mě, kdo koho zničí jako první. Měla bych při svém tempu uvažovat o nějakém super inteligentním všeumělovi (Mr. Mixér)?

P1200339

Poprvé jsem si udělala takový zdravý RAW oběd. Papriku, okurek, mrkev, dva plátky sezamových knäckerbrotů a hummus. Můj první hummus :). Vynikající je také samotný hummus na topince, na čerstvém pečivu a jen tak se zeleninou.

HUMMUS

Chuť: 5/5

Náročnost: 3/5

Peníze: 4/5

Sytost: 5/5

Našla jsem hned několik receptů. Nejvíce jsem těžila ale z tohohle: http://recepty.vareni.cz/hummus/.

Suroviny: 100g NEVAŘENÉ cizrny (= cca 200g vařené), voda, mletá paprika, koriandr (raději čerstvý), 3 stroužky česneku, šťáva z půlky citrónu, olivový olej, 2,5 lžíce Tahini (sezamová pasta), pepř, sůl

(u té cizrny si dejte pozor, podařilo se mi udělat cizrnu opačně, množství podle uvařené cizrny, tedy dvojnásobné množství, než mělo být původně)

Postup:

  1. Cizrnu přelijeme studenou vodou a necháme nejméně 12 hodin nabobtnat. Zbytek vody vylejeme, cizrnu dáme do hrnce a zalijeme čistou studenou vodou, jejíž objem bude dvojnásobný v poměru k cizrně. Přivedeme k varu, zmírníme oheň a cizrnu zvolna vaříme asi hodinu, dokud nezměkne (pěnu na povrchu sbíráme).
  2. Stroužky česneku rozpůlíme a nakrájíme nadrobno.
  3. Z cizrny slijeme nadbytečnou tekutinu a 4 lžíce jí odložíme pro pozdější potřebu.
  4. 7 lžic olivového oleje, česnek, špetku koriandru, pastu tahini a citronovou šťávu rozmixujeme.
  5. Přidáme cizrnu a rozmixujeme ji nahrubo. Podle potřeby přidáme odloženou tekutinu, v níž se cizrna vařila.
  6. Hummus podle chuti osolíme a opepříme.
  7. Hummus dáme do mísy, přikryjeme potravinářskou fólií a uložíme do chladničky. Těsně před podáváním ho pokapeme olivovým olejem a posypeme mletou paprikou.

TIPY čtenářů:

Jak nezničit mixér – Lesní Plesnivec z Veganské DIY kuchařky: Já prvně uvařenou cizrnu pomelu v mlýnku na maso, pak do toho přidám ten vývar z cizrny, tahiny, citronovů šťávu, olivový olej, koření, a pak to teprv rozmixuji.

