*** Pampeliškový med

P1200206

Výroba pampeliškového medu je prostá, ale časově náročná.

Chuť: 4/5

Náročnost: 3/5

Peníze: 2/5 (70,- za třtinový cukr)

Sytost: 1/5

Suroviny: 115 hlaviček pampelišky, 1 kg cukru (já použila třtinový, 60 ,-), dva citróny (nejlépe nějaké z trhu nebo v BIO kvalitě), 1 l vody

Postup: Natrhejte pampelišky – v žádném případě ne z okolí silnic a na podobných místech, protože se budou luhovat a všechno to olovo budete mít náhle v medu. Nejlepší je trhat je po poledni, kdy jsou květy pod náporem slunce plně otevřené. Připravte se, že tím spácháte malou sodomu gomoru na černých broučcích, mravencích a přitoulá se i beruška. Propláchněte je vodou, dejte do velkého hrnce spolu s dvěma nakrájenými citróny, zalejte 1 lirem vody a od bodu varu vařte 15 minut. Poté nechte směs vychladnout, zaklapněte ji pokličkou a dejte přes noc na chladné místo (já dala do spíže). Druhý den – můžete si to ale nechat i více dnů, jak máte čas – slijte směs přes síto (nebo látku), z hlaviček vymačkejte šťávu a vyhoďte. Do šťávy nasypejte 1 kg cukru a dejte vařit. V receptu bylo na mírném plameni, ale podle mě je lepší, když směs buble, udělá se to tak rychleji. Mně to trvalo cca 2 hodiny, pak jsem přidala plyn a bylo to během hodiny. Čekejte, dokud se nebude směs táhnout – a máte med. Nechte ho vychladnout, abyste věděli, jestli se skutečně zadařilo (měl by ztuhnout), poté med opět rozpusťte na plameni, přelejte do sklenic a ty sterilujte. A to tak, že dáte do hrnce vodu (tak do čtvrtiny výšky láhví), na dno položíte kapesník, na něj postavíte zavřené láhve s medem (nemusí být vychladlý) a necháte tak deset minut vařit.

Medu by měla být litr a půl. Aspoň mně to tak vyšlo. Chutná dobře 🙂

Tradá a je to. Nejsem si jistá, jestli se cenově vyplatí, když si uděláte litr a půl vlastního medu, na který spotřebujete kilo cukru a 3 hodiny puštěného plynu. Zdravé by to ale snad mělo být a máte zaručeno, že je v něm to, co by v něm být mělo.

TIP: Pokud chcete ještě k tomu pampeliškovou šťávu, kterou já osobně piji místo čaje, ale netuším, jestli je to zdravé a nezabije mě to (pro jistotu to ředím půl napůl s vodou), tak dejte 330 hlaviček, 2 litry vody, poté polovinu šťávy odlejte a z druhé poloviny udělejte med podle postupu. Šťávu jsem ještě jednou převařila.

